دانلود رایگان مقاله تاثیر قصه و قصه گویی در تربیت کودک

  • شناسه محصول : wf1
وضعیت هزینه

غیر ویژه رایگان

 

مشخصات مقاله
عنوان مقاله تاثیر قصه و قصه گویی در تربیت کودک
فرمت مقاله ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش (DOCX) و پی دی اف (PDF)
تعداد صفحات مقاله 80 صفحه
سایز متن مقاله 14
فونت متن مقاله بی نازنین
رشته های مرتبط با این مقاله روانشناسی
گرایش های مرتبط با این مقاله روانشناسی بالینی – روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
موضوعات تربیت کودک و فرزند – قصه و قصه گویی
منبع و رفرنس دارد
کد محصول wf1
حجم فایل 1Mb
وضعیت آماده دانلود رایگان

 

فهرست مطالب مقاله
فصل اول 4
چکیده: 4
روش تحقیق 6
بیان مساله و هدف فرضیه 8
فرضیه : 9
تعاریف عملیاتی: 9
قصه اول (احترام ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ): 10
قصه دوم (ﻛﻨﺘﺮل خشم): 10
قصه سوم( ارتباط اجتماماعی موثر): 11
قصه چهارم(ابراز علاقه مهربانی و رعایت حقوق دیگران ): 11
ابزار پژوهش 13
شاخص تنيدگي والدين(PSI) 14
واژگان کلیدی: 15
فصل دوم 15
قصه چیست؟ 23
هدف از قصه گویی چیست؟ 27
روش هاي قصه گويي: 35
ویژگی های یک داستان خوب چیست؟ 41
معیارهای انتخاب یک قصه خوب 44
انتخاب قصه های مناسب: 52
تاثیر و فواید قصه خواندن برکودکان: 53
روش آموزش داستان گویی و داستان نویسی به کودکان 54
وظایف والدین چیست؟ 57
تاثیر قصه گویی بر درمان مشکلات رفتاری کودکان: 60
نتیجه گیری: 72

 

بخشی از متن مقاله
چکیده
کودکان از طریق قصه ها با محیط پیرامون خود آشنا می شوند. ادبیات کودکان شامل قصه، شعر، نمایش، افسانه و داستان است. ادبیات کودکان عبارت است از تلاشی هنرمندانه در قالب کلام، برای هدایت کودک به سوی رشد، با زبان و شیوهای مناسب و در خور فهم او.هر قصه ای می تواند فضایی را به وجود بیاورد که کودکان هنگام رویارویی با نمونه های واقعی، رفتار و واکنش مناسبی را از خود نشان دهند.قصه تخیل کودک را فعال می کند و تواناییهای ذهنی اش را افزایش می دهد. یک قصه خوب می تواند تاثیر مثبت و یک قصه بد تاثیر مخرب در ذهن و شخصیت کودک داشته باشد و می تواند جنبه های شخصیت کودک را ارتقا یا آن را کاهش دهد.قصه ها قدرت تمرکز و دقت کودکان را افزایش می دهند .
کودکان در اثر شنیدن این توانایی را به دست می آورند تا بتوانند شنیدن فعال را تجربه کنند. قصه ها موجب می شوند تا کودکان بتوانند با گستره ای از کلمه ها آشنا شوند. کلمه هایی که ممکن است در گفتگوی روزانه هیچ وقت مورد استفاده قرار نگیرند همچنین قصه ها موجب می شوند تا کودکان با تجربه ها، احساس ها، عواطف و شیوه های نگرش بزرگ ترها آشنا شوند. کودکان شدیدا به کتاب هایی که در آن حق به حق دار نمی رسد و قهرمان در آن ضعف نشان می دهد معترض می شوند .چون قادر به خواندن شده اند، به هر مطلب خواندنی روی می آورند و سعی دارند اسرار نوشته ها را دریابند.
پژوهش حاضر با هدف، بررسي ميزان اثربخشي قصه گويي بر افزايش مهارت هاى و بهبود رابطه كـودك با والد كودكان پيش دبستاني انجام شده است.
مقدمه
قصه ها می تواند از نظر تربیت تربیت ، عاطفی و اخلاقی نیز موثر واقع شوند و بسیاری از مقررات، هنجارهای تربیت و دستورالعمل های زندگی را منتقل کنند. چگونگی روبرو شدن با مشکل ها، حل آن ها و بسیاری از الگوهای رفتاری در گروه ها و طبقه های مختلف تربیت و سنی در داستان ها بیان می شود.
قصه در کنار اینکه برای کودک سرگرم کننده است، می تواند اثر روانی نیز در روحیات او داشته باشد . کتابهای قصه به شیوه های مختلف در رشد زبانی، عاطفی، شخصیتی و تربیت کودکان تاثیر گذارمی باشند.آنچه در پس زمینه همه آثار هنری که برای کودکان تهیه می شود؛ باید رعایت گردد، توجه به نکات تربیتی است. کودکان از طریق داستان ها و افسانه ها با حقایق و تجربه های زندگی آشنا می شوند. تأثیرپذیری از شخصیت های قصه، تقویت قدرت فهم و بیان، پرورش خلاقیت، آموزش زبان و افزایش گنجینه واژگان کودکان نیز از دیگر تأثیرهای آموزشی و تربیتی داستان سرایی به شمار می روند. در واقع داستان خلاقیت گسترده ای است که با آن هر فردی می تواند عقاید به ظاهر نامعقول را بازیابی و آن ها را جایگزین و استفاده سازنده از آن ها را مطرح کند. قصه ها به کودکان یاری می رسانند تا ارتباط ها را درک کنند رابطه ای که بین شخصیت های یک قصه وجود دارد، می تواند به کودک یاری برساند که خود چگونه این موارد را در زندگی رعایت کند.

 

ثبت دیدگاه