مقاله ورد در مورد بررسی توربین و نیروگاه حرارتی بخار رجایی
برای خرید آنلاین این پروژه کلیک کنید :
توضیحات مقاله ای که میخام بخرم :
وبسایت مکاله اقدام به ارائه پروژه ای با فرمت ورد، برای رشته مهندسی برق و الکترونیک، با عنوان بررسی توربین و نیروگاه حرارتی بخار رجایی نموده است. برای آشنایی بیشتر با این پروژه میتوانید ابتدا خلاصه آن را از لینک زیر دانلود نموده و پس از حصول اطمینان و با در دست داشتن کارت عابر بانک + رمز دوم (رمز اینترنتی) مقاله را خریداری و بلافاصه دانلود نمایید.
لینک دانلود رایگان بخشی از این مقاله :
برای دانلود رایگان خلاصه مقاله بررسی توربین و نیروگاه حرارتی بخار رجایی ، اینجا کلیک کنید
مشخصات این مقاله :
عنوان: نیروگاه حرارتی بخار رجایی
فرمت: ورد (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 43 (فونت 14)
منابع و ماخذ: دارد
شماره پروژه: 59
عکسی از پروژه :
فهرست مطالب :
1- مقدمه
2- اهداف ساخت نیروگاه شهید رجائی
3- موقعیت جغرافیایی
4- شرایط محیطی
5- سوخت نیروگاه
6- آب مصرفی نیروگاه
7- مشخصات فنی نیروگاه
8- مشخصات فنی توربین
9- شرایط بخار
10- مشخصات فنی ژنراتور
11- مشخصات فنی برج خنک کننده
12- کندانسور
13- پست کیلو ولت
14- نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجائی
فصل اول : سیکل نیروگاه بخار
1- کندانسور
2- Condensate pump
3- Condensate polishing
4- Condensate booster pump
5- Main ejector
6- Gland codenser
7- Feedwater heater
8- مسیر اتصال کوتاه برای هر هیتر
9- Deaerator
10- Storge tank
11- Boster pump
12- Boiler feed water pumps
13- Hp No / Heater
14- Boiler drum
فصل دوم : دیگ بخار و سیستم سوخت رسانی
1- وظیفه دیگ بخار
2- اجزاء دیگ بخار
3- اجزاء دیگ بخار در مسیر هوا ودود
4- مسیر سوخت رسانی دیگ بخار
فصل سوم : توربین بخار
1- توربین بخار
2- راه اندازی سرد
3- خواباندن نرمال
4- خواباندن اضطراری
5- راه اندازی داغ
6- حفاظت توربین
7- تعداد ولو های بخار
8- ترنینگیر
فصل چهارم : سیتم های خنک کننده
1- سیستم برجهای خنک کن
2- پیک کولر
3- خنک کن هوای ژنراتور
4- مشخصات کولر های هیدروژن
5- خنک کننده روغن ترانسفورماتور
6- پمپ های آب سیر کوله
7- برج خنک کن کمکی
فصل پنج :الکتریک
1- ژنراتور
2- اتاق فرمان
3- ترانسفورماتور ها
4- دیزل خانه
5- ترانس استیشن
6- پست کیلو ولت
7- تپ چنجر
منابع
چکیده و مقدمه :
مقولة انرژي اگر بنياديترين ركن اقتصاد نباشد بيشك از اركان اصلي آن بشمار ميرود. در اين ميان برق به عنوان عاليترين نوع انرژي جايگاه ويژهاي دارد. به گونه اينكه در دنياي امروز ميزان توليد و مصرف آن در شاخههاي توليدي شاخص رشد اقتصادي جوامع در شاخههاي خانگي و عمومي معيار سطح رفاه در كشور ها محسوب ميشود. نقش آن در بر پاداشتن فعاليتهاي به توري چشمگير و تعيين كننده است كه در اكثر كشورها به عنوان صنعت مادر يا مادر صنايع شناخته شده است.
نيروگاه حرارتي شهيد رجائي:
نيروگاه حرارتي شهيد رجائي به عنوان يكي از عظيمترين پروژههاي ملي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ميباشد كه در سال 1362 توسط شركت توانير به منظور تأمين برق مورد نياز كشور و به صورت اولين نيروگاه غير كليد در دست منطقة قزوين ساخت آن آغاز گرديد.
اهداف ساخت نيروگاه شهيد رجائي:
1- توليد 2000 مگاوات نيروي برق توسط واحدهاي بخاري
2- ارتقاء دانش طراحي نيروگاه
3- ارتقاء تكنولژي ساخت تجهيزات نيروگاهي
4- ارتقاء دانش فني نصب و راهاندازي نيروگاه
5- دستيابي به مديريت اجرايي طرحهاي توليد نيرو
موقعيت جغرافيايي نيروگاه:
نيروگاه حرارتي شهيد رجايي در كيلومتر 25 اتوبان قزوين- تهران و در حد فاصل بين اتوبان و جاده قديم كرج در زميني به مساحت 280 هكتار قرار دارد.
شرايط محيطي:
– رطوبت نسبي 46%
– حداكثر درجه حرارت محيط 41 درجة سانتيگراد بالاي صفر
– حداقل درجه حرارت محيط 19 درجة سانتيگراد زير صفر
– متوسط درجة حرارت محيط 5/14 درجة سانتيگراد بالاي صفر
– حداكثر سرعت باد 2/4 ميلي ثانيه در ارتفاع 10 متري
سوخت نيروگاه
الف) سوخت اصلي: سوخت اصلي نيروگاه گاز طبيعي ميباشد كه جهت تأمين سوخت گاز ايستگاه محلي به ظرفيت تأمين سوخت 8 واحد بخاري به قدرت 2000 مگاوات احداث گرديده است.
ب) سوخت فرعي(دوم): سوخت دوم نيروگاه مازوت ميباشد كه توسط واگنهاي راهآهن و تانكرهاي نفتكش از طريق پالايشگاههاي ري، اصفهان، اراك و تهران تأمين ميگردد و داراي ظرفيت ذخيره حداقل 000/000/120 ليتر مازوت ميباشد.
آب مصرفي نيروگاه:
آب نيرواگه از طريق هفت حلقه چاه عميق با ظرفيت آبدهي 1600 متر مكعب در ساعت كه دو حلقه چاه در محوطة نيروگاه و پنج حلقة ديگر خارج از نيروگاه واقع شده است تأمين ميگردد.
مشخصات فني نيروگاه:
اجزاء اصلي هر واحد نيروگاه حرارتي شامل توربين، بويلر، برج خنك كننده، كندانسور، سيستم كنترل كليد خانههاي 6/6 و 4/0 كيلوولت، ترانسفورهتورهاي اصلي و تجهيزات كمكي از قبيل سيستم خنك كنندة كمكي، سيستم تأمين و تصفيه آب، سيستم هواي فشرده، سيستم سوخت رساني و سيستم تصفيه فاضلاب صنعتي بوده كه مشخصات فني در مورد اجزاء اصلي نيروگاه به شرح زير ميباشد:
مشخصات فني توربين:
توربين نيروگاه حرارتي طرح وستينگهاوس و داراي سه سيلندر فشار قوي، فشار متوسط و فشار ضعيف است كه سيدورود بخار به سيلندر فشار ضعيف دو طرفه ميباشد.
بخشی از این مقاله :
توربين بخار:
توربين يكي از مهمترين قسمتهاي يك نيروگاه بخار است. در توربين يك واحد بخاري، بخار سوپر هيت از بويلر وارد آن شده و پس از اينكه اين خروجيها را Extraction مينامند. بخار از اين خروجي ها به مصارف گوناگوني ميرسد از جمله مهمترين آنها فرآيند گرم كنندگي در هيترها است كه توسط همين بخارهاي استخراجي انجام ميگيرد و در اولين طبقه از توربين hp بخار خروجي بعلت داشتن فشار و دماي بالا و داشتن قابليت احياء مجدد آن به بويلر برده ميشود. راه اندازي توربين و خواباندن آن تابع شرايط بسياري است شرايطي كه تماماً مربوط به طراحي و نوع بهره برداري از توربين ميگردد. بهره برداري توربين به چهار قسمت تقسيم ميشود:
1- راه اندازي سرد (Cold Startup)
2- خواباندن نرمال (Normal Shut down)
3- خواباندن اضطراري (Emergency Shut down)
4- راه اندازاي گرم يا داغ (Hot / warm shut up)
راه اندازي سرد:
براي توربين كه مدت طولاني خوابانده شده راه اندازي سرد يك روند معمولي است. راه اندازي سرد در محدودة دماي اوليه فلز (رتور) توربين فشار قوي تعريف ميشود اين توربين يك ترموكوپل فنر مرحلة تخت دارد. اگر دما از120˚c قبل از اينكه بخار وارد شود كمتر باشد روند راه اندازي سرد استفاده ميشود. اين روند شامل شتاب دادن واحد سرعت 500RPM و نگه داشتن در آن سرعت براي چك كردن تجهيزات توربين لازم است تا اينكه مطمئن شويم شرايط غير رضايت بخشي وجود ندارد و اين يك آزمايش خوبي براي توربين است. براي بستن لولهها در حالتي كه صداي غير معمول شنيده ميشود يا شرايط نامطلوب وجود دارد واحد را به طور يكنواخت با شتاب 255 rpm/min شتاب ميدهيم تا به سرعت 2000 برسد سپس در آن سرعت توربين را نگه مي داريم تا رتور گرم شده، اين گرم كردن بسيار مهم است. زيرا وقتي بار توربين افزايش پيدا ميكند اگر توربين گرم نشده باشد ممكن است بخار ورودي به توربين كندانسه شده (البته مقداري از آن) و باعث وارد آوردن خسارت زيادي خصوصاً به پرههاي توربين گردد. يكي ديگر از مهمترين هدفهاي دورة دم دماسازي اجتناب از به خطر انداختن يم شكست خشك است كه به تنشهاي محوريترين زماني كه در زير دماي انتقال است مربوط ميگردد.
طول دورة نگهداري به دماي اوليه رتور وابسته است همينطور كه فشار و دماي بخار ورودي به توربين(شكل 22) به اين گرم كردن بايد ادامه داد تا توربين به شرايط سگرون كردن برسد. يك راهاندازي سرد معمولاً بعد از يك تعمير اساسي يا خواباندن طولاني توربين اتفاق ميافتد(راه اندازي توربين در دو مرحله انجام ميگيرد)
خواباندن نرمال:
زماني كه واحد در طول مدت زمان طبق جدول تعميرات تحت بازرسي است يا براي تنظيمات كه ممكن است احتياج باشد از خواباندن استفاده ميكنند. توربين نيز به دلايل اضطراري ديگري ممكن است خوابانده شود. در زمان خواباندن توربين ژنراتور عوامل مهم زير بايد مورد توجه قرار بگيرد:
1- تنشهاي حرارتي 2-دليل خواباندن 3- طول مدت خواباندن 4- شرايط بويلر براي راهاندازي مجدد
مهمترين عامل تنش حرارتي است. تنش حرارتي در اثر تغيير دماي روتور جائيكه سطح رتور و داخل آن در دماي مختلفي هستند بوجود ميآيد. اين اختلافات دما ممكن است در اثر تغييرات سريع بار به وجود آيد در جهت كم كردن تنشهاي حرارتي بار بايد در يك نرخ كم كاهش داده شود تا تغييرات دما سريعاً از بين برود.
خواباندن اضطراري:
يك خواباندن اضطراري ميتواند در اثر يك تريپ جريان در لولهها باشد يا يك خواباندن شتابرده (خيلي تند) بخاطر ك شرايط غير معمول (مانند كاهش فشار دريچة كنترل بخار TV) باشد. شرايط اضطراري را نميتوان پيش بيني كرد. اين شرايط ممكن است در اثر خرابي تجهيزات يا اشتباه پرسنل باعث گردد خواباندن اضطراري ميتواند به دلايل زير باشد:
1- تريپ جريان لولهاي 2- افت جزئي تجهيزات كمكي 3- افت تمام توان 4- افت فشار گلوئي
راه اندازي داغ:
يك راه اندازي داغ شبيه راه اندازي سرد است. از جمله عوامل تعيين كننده در راه اندازي داغ دماي رتور توربين است اگر دماي فلز توربين HP (دماي اوليه)
بالاتر از 350˚c باشد روند راه اندازي داغ استفاده ميشود. دورة زماني تعريف شده براي شتاب دادن واحد تا سرعت سنكرون در دماي اوليه مابين بخار و دماي فلز رتور تعيين ميگردد كه با تنظيم صحيح شرايط بخار ورودي معمولاً انجام ميپذيرد. معمولاً راه اندازي واحد بعد از يك تريپ كوتاه را راه اندازي داغ گويند
حفاظت توربين
در مواقعي كه توربين تريپ داده ميشود لازم است سيكل آن و بخار در گردش باشد تا بعد از رفع عيب راهاندازي توربين به روش راه آندازي داغ مجدداً صورت بگيرد. به همين منظور بعد از بستن ولوهاي بخار اصلي به خط CRH ريخته و از آنجا به RH (Re Heat) بويلر ميرود. به همين منظور لازم است انرژي بخار اصلي گرفته شود يعني دما و فشار آن افت كند تا بتوان بخار را وارد كندانسور كرد. براي همين منظور خط by pass را در مسير M.S و HRH قرار دادهاند.
عمليات افت فشار و دما بوسيلة تزريق آب در اين خطوط در مواقع تريپ واحد انجام ميگيرد. خط M.S داراي دو خط by pass تحت عنوان HP by pass و خط HRH داراي يك خط by pass تحت عنوان LP by pass است كه به كندانسور ختم ميشود به اين ترتيب بخاريكه ميبايست توربين را به حركت در آورد با دارا بودن شرايط بخار ورودي به كندانسور وارد كندانسور شده و كندانسه ميگردد.
آب لازم براي تزريق به HP by pass توسط يك خط لوله بعد از بويلر تيدپمپ B.F.P كه در شكل 25 نمايش داده شده تأمين ميشود و آب لازم براي تزريق به LP by pass توسط يك از خط از كندانسيت بوستر پمپ C.S.P كه در شكل 25 نمايش داده شده تأمين ميگردد.
توجه :
این مقاله به صورت کامل و با فرمت ورد (با قابلیت ویرایش) آماده خرید اینترنتی و دانلود آنی میباشد.