دانلود مقاله بررسی استفاده بهینه از موتورهای آسنکرون

  • شناسه محصول : w101
وضعیت هزینه

ویژه با هزینه

 

مشخصات مقاله
عنوان مقاله بررسی استفاده بهینه از موتورهای آسنکرون
فرمت مقاله ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش (DOCX) و پی دی اف (PDF)
تعداد صفحات مقاله 200 صفحه
سایز متن مقاله 14
فونت متن مقاله بی نازنین
رشته های مرتبط با این مقاله مهدسی برق
گرایش های مرتبط با این مقاله برق صنعتی – برق قدرت
موضوعات ژنراتور – موتور القایی
منبع و رفرنس دارد
کد محصول w101
حجم فایل 18Mb
وضعیت آماده خرید و دانلود

 

فهرست مطالب مقاله
مقدمه
فصل 1 / موتورهاي القايي و روش هاي مديريت انرژي در آنها
اجزاي سيستم موتور الكتريكي
1- منبع تغذيه الكتريكي و تجهيزات آن
2- تجهيزات راه اندازي و كنترل موتور
3- موتورهاي الكتريكي
4- تجهيزات انتقال موتور الكتريكي
5- بار مكانيكي
سهم مصرف انرژي الكتريكي سيستم هاي موتور الكتريكي
روش هاي مديريت مصرف انرژي در سيستم هاي موتور الكتريكي
فصل 2 / تامين توان با كيفيت مناسب و تصحيح ضريب قدرت
مفهوم ضريب قدرت
جريمه هاي ضريب قدرت
بهبود ضريب قدرت
استفاده از موتورهاي پر سرعت
موتورهاي کم حجم در اندازه ديماند بار
افزودن خازن هاي اصلاح کننده ضريب قدرت به سيستم موتور الكتريكي
اندازه و محل خازن هاي اصلاح کننده ضريب قدرت
نصب خازن هاي ثابت بر روي موتور
نصب خازن هاي سوئيچ شونده
اندازه خازن ها براي موتورهاي شخصي در کارخانه ها
فوايد اصلاح ضريب قدرت
هزينه ي اصلاح ضريب قدرت
دوري کردن از تشديد هارمونيك ها پس از نصب خازن
فصل 3 / انتخاب درست موتور الكتريكي بر اساس بار مكانيكي
نقطه کار موتور
انواع موتورهاي القايي قفس سنجابي
موتورهاي کلاس A
موتورهاي کلاس B
موتورهاي کلاس C
موتورهاي کلاس D
انتخاب موتور
اثرات انتخاب نادرست موتور
مطالعات انجام شده در امريکا در مورد وضعيت بار موتورهاي الكتريكي
دلايل بزرگ انتخاب شدن موتورها
کوچک نمودن موتورها
فصل 4 / استفاده از موتورهاي بيش بازده و پر بازده
راندمان يا بازده موتورهاي الكتريكي
شيوه تخمين راندمان کامپيوتري
اهميت توجه به بازده موتورهاي الكتريكي
اندازه گيري بازده موتورهاي الكتريكي
اندازه گيري بازده نامي در آزمايشگاه
اندازه گيري بازده کاري
روش هاي اندازه گيري درصد بار نامي موتورهاي الكتريكي
1- روش اندازه گيري توان
2- روش اندازه گيري جريان
3- روش اندازه گيري لغزش
تعيين بارهاي متغيير
موتورهاي بيش بازده و پر بازده
تقسيم بندي موتورهاي برق
موتورهاي استاندارد کم بازده و پر مصرف (SEM)
موتورهاي بيش بازده
3- موتورهاي پر بازده
فن آوري هاي نوين ساختار موتورهاي الكتريكي پر بازده
ويژگي هاي الکتروموتورهاي پربازده
موتورهاي بيش بازده و پر بازده در اروپا
صرفه جويي انرژي در موتورهاي الكتريكي بيش بازده و پربازده
نسل جديد موتورهاي پر بازده ( ابر ماشين هاي HTS )
فصل 5 / کاهش سرعت موتورهاي الكتريكي
اهميت توجه به کاهش سرعت موتور
انواع بارها از نظر توان و سرعت
1- بار با گشتاور متغيير
2- بار با گشتاور ثابت
3- بار با توان ثابت
گشتاور ، لغزش و سرعت موتور
روش هاي مختلف کاهش دور موتور
1- کاهش فرکانس تغذيه موتور
2- تغيير تعداد قطب هاي موتور
3- تغيير لغزش موتور
3-1- تغيير ولتاژ تغذيه موتور
3-2- تغيير مقاومت روتور
3-3- استفاده از كوپلينگ سري با روتور
روش هاي مختلف کاهش دور بار
استفاده از دستگاه هاي کنترل دور موتور (ASD)
مزايا و ملاحظات استفاده از دستگاه هاي کنترل دور
اختلال در شکل موج
تحليل هارمونيكي اختلال در شکل موج
انواع اختلال حاصله از VFD
1- هارمونيك هاي فرکانس خط
2- هارمونيك هاي فرکانس موتور
3- هارمونيك هاي فرکانس اينورتر در PWM
انتقال فاز ولتاژ – جريان
مسايل مرتبط با شکل موج ها و راه حل آنها
1- داغي موتور و اتلاف انرژي
2- تخريب عايقي موتور با درايو PWM
3- تشديدهاي مكانيكي
4- نويز شنوايي موتور با درايوهاي PWM
فوايد درايوهاي متغيير ساز فرکانس
راندمان بالا
5- زياد نشان دادن دستگاه هاي سنجش قدرت القايي
بزرگي نسبت کاهش دور
سهولت نصب در دستگاه هاي جديد
تعمير و نگهداري پايين و کم
محدوديت هاي استفاده از درايوهاي متغيير ساز فرکانس
1- محدوديت کاربرد در موتورهايي که نيازمند به گشتاور بالا در سرعت کم دارد
2- محدوديت هاي خنک سازي موتور
3- ظرفيت موتور براي کار در سرعت متغيير
4- محدوديت اندازه و قيمت
اصول کار ASD و ساختمان آن
1- بخش يكسوساز
2- بخش واسط
3- بخش اينورتر
4- بخش کنترل
انواع دستگاه هاي کنترل دور موتور
کنترل دور پمپ ها و فن ها
قوانين افينيتي سيالات و صرفه جويي انرژي در کاربرد پمپ ها و فن ها
اثر کاهش دور بر بازده سيستم پمپ
محاسبات صرفه جويي انرژي کنترل دور پمپ و فن
روش اندازه گيري انرژي الكتريكي
روش استفاده از اطلاعات نامي و درصد بار موتور
استفاده از منحني و مشخصات پمپ يا فن
محاسبات صرفه جويي اقتصادي کنترل دور پمپ و فن
استفاده از موتورهاي چند سرعت (MSM)
تغيير سرعت در موتورهاي چند سرعت
انواع موتورهاي چند سرعت
1- موتورهاي چند سرعت تک سيم پيچه (دالاندر)
2- موتورهاي چند سرعت با چند سيم پيچ
موتورهاي با بيش از دو سرعت
مشخصه بازدهي موتورهاي چند سرعت
ظرفيت گشتاور و قدرت موتورهاي چند سرعت
قيمت هاي نسبي
تغيير قطر پولي تسمه ها
فصل 6 / بکارگيري ESD در بارهاي با سرعت ثابت
تلفات موتور
1- تلفات ثابت شامل
2- تلفات متغيير که با بار تغيير مي نمايند شامل
تلفات اهمي
تلفات هسته
تلفات مكانيكي
تلفات پراکنده بار
دسته بندي تلفات موتور از نظر وابستگي به بار
تلفات وابسته به بار
تلفات مستقل از بار
اثر تغييرات ولتاژ بر تغييرات تلفات در موتورهاي القايي
اثر اندازه ي موتور بر کاهش تلفات موتورهاي الكتريكي
پتانسيل صرفه جويي انرژي با استفاده از دستگاه ESD
موارد استفاده از دستگاه هاي ESD
فصل 7 / مديريت زمان کارکرد موتور
کاهش مصرف انرژي
جلوگيري از خاموش – روشن کردن هاي اضافي
کاهش هزينه ناشي از نرخ انرژي ارزان تر
فصل 8 / استفاده از اتصال هميشه ستاره در حالت کم بار تغذيه موتور
انواع روش هاي راه اندازي موتور القايي
راه اندازي ستاره – مثلث موتور
شرايط لازم در اتصال هميشه ستاره براي صرفه جويي در مصرف انرژي
فصل 9 / استفاده از تجهيزات انتقال نيروي مكانيكي با بازده بيشتر در موتور
تسمه
1- تسمه تخت
2- تسمه V شکل
3- تسمه شيار دار V شکل
4- تسمه سنکرون
فعاليت هاي پيشنهادي براي استفاده از تسمه ها
ملاحظات استفاده از تسمه هاي سنکرون براي پمپ ها و فن سانتريفيوژ ها
محاسبات صرفه جويي اقتصادي و انرژي در سيستم هاي انتقال نيروي مكانيكي با بازده بيشتر
فصل 10/ نگهداري و تعمير مناسب سيستم هاي موتور
نگهداري موتورهاي الكتريكي
کنترل دما و خنک سازي و تميز کردن موتورهاي الكتريكي
روغن کاري و گريس کاري موتورهاي الكتريكي
ضريب سرويس موتور
نصب مناسب بيرينگ ، فن و كوپلينگ ها
نصب مناسب موتور و جلوگيري از لرزش نا مناسب آن
شرايط کارکرد
انجام تست هاي حرارتي ، ارتعاشي ، صوتي
1- تست حرارتي
2- تست ارتعاش
3- تست صوتي
انجام تست هاي الكتريكي
تعمير يا جايگزيني موتورهاي الكتريكي
فصل 10 / راهکارهاي مديريتي
عناصر يک برنامه ي موثر مديريت انرژي
1- الزامات بالا بردن مديريت انرژي
2- منصوب کردن يک هماهنگ کننده انرژي
3- فراهم کردن مشارکت کارکنان
4- مطالعات هدايت انرژي
5- سازمان دهي داده هاي انرژي
6- آناليز بررسي نتايج
7- گسترش يك سازمان گسترده مديريت انرژي
آگاهي از صورت حساب تاسيسات
سازمان دهي صورت حساب تاسيسات و ساخت اطلاعات
تفسير صورت حساب تاسيسات
انواع هزينه هاي مندرج در صورت حساب
1- هزينه سرويس
2- هزينه انرژي
3- هزينه هاي ديماند
انواع هزينه هاي ديماند
1- هزينه ديماند مستقيم
2- هزينه هاي ديماند جاداده شده در هزينه سرويس
3- تركيب هزينه ديماند و هزينه انرژي
هزينه ضريب قدرت
استفاده از اطلاعات صورت حساب به منظور شناخت فرصت ها
چک ليست کاهش هزينه هاي الكتريكي
درست کردن ليست موتور و اطلاعات صورت کالا
بدست آوردن اطلاعات ثبت شده بر روي پلاک موتور
نمايه زمان بارداري موتور
عملکرد اندازه گيرها
حساسيت بار موتور به سرعت آن
جمع آوري اطلاعات مورد نياز
تذكرات ايمني در جمع آوري اطلاعات
ولتا‍ مهيا شده ورودي
خريد ابزارهاي تست موتور
نقش ولتاژ در سيستم توزيع کارخانه
اضافه يا کاهش ولتاژ
نامتعادلي ولتاژ
بهينه سازي سيستم توزيع الكتريكي کارخانه
1- رفع مشکل اتصالات ضعيف
تست افت ولتاژ 165
دستگاه مادون قرمز ترموگراف
2- حل مشکل ضريب قدرت پايين
3- رفع مشکل نامتعادلي ولتاژ
4- رفع مشکل بالا يا پايين بودن ولتاژ
5- حل مشکل هادي هاي کوچکتر از حد معمول
6- حل مشکل تلفات و نشتي عايقي
فصل 11 / نتيجه گيري
منابع و مآخذ

 

بخشی از متن مقاله

فن آوري هاي نوين ساختار موتورهاي الكتريكي پر بازده :
1- هسته فولادي بسيار مرغوب براي کاهش تلفات هيسترزيس :
از بررسي مقايسه تلفات ميانگين ( در 5/1 تسلا و فرکانس 50 هرتز ) درجات پلي کور 420 و نيوکور استاندارد فولاد برقي غير سيليکني ، آشکار مي شود که تلفات پلي کور 420 کمتر از تلفات نيوکور با درجات مختلف . در ضمن تراوايي يا پرمابيليته ، پلي کور 420 در 5/1 تسلا از تراوايي نيوکور بيشتر است .
2- استفاده از تيغه هاي فولادي نازک تر به منظور کاهش تلفات فوکو .
3- افزايش ضخامت سيم مسي در استاتور ، که باعث کاهش مقاومت سيم پيچ استاتور و صرفه جويي انرژي مي شود .
4- استفاده از استاتور درازتر براي کاهش چگالي مغناطيسي و افزايش ظرفيت خنک سازي ، که در نتيجه تلفات مغناطيسي و بار کاهش مي يابد .
5- استفاده از ميله هاي بلندتر و رينگ هاي انتهايي براي کاهش تلفات مقاومت روتور .
6- استفاده از طرح اصلاح شده شيار استاتور به منظور کاهش تلفات مغناطيسي و ايجاد فضايي براي سيم هاي ضخيم تر .
7- بهبود جريان هوا بوسيله پروانه يا فن پر بازده .

ويژگي هاي الکتروموتورهاي پربازده :
• بازده اين موتورها در حدود 20 تا 30 درصد از بازده موتورهاي استاندارد بيشتر است .
• الکتروموتورهاي پربازده خنک تر کار مي کنند . لرزش و صداي آن ها نيز کمتر است .
• طول عمر يا دوام موتورهاي پر بازده نسبت به موتورهاي استاندارد بيشتر است .
• عمر عايقي موتورهاي پر بازده بيشتر است .
• موتورهاي پر بازده به نگهداري کمتري نياز دارند .
• در برابر اضافه بار ، نسبت به موتورهاي استاندارد مقاوم ترند .
• سريعتر از موتورهاي استاندارد راه اندازي مي شوند و با تلفات بي باري کمتري کار مي کنند .
• قيمت موتورهاي پر بازده نسبت به موتورهاي استاندارد 15 تا 30 درصد گرانتر است .
• بايد توجه کرد که جايگزين کردن موتور پر بازده به جاي موتور استاندارد ، مي تواند مقرون به صرفه نباشد .
موتورهاي بيش بازده و پر بازده در اروپا :
اتحاديه ي اروپا از سال 1998 و به دنبال تصميم براي استفاده از موتورهاي با بازده بيشتر با همکاري کميته سازندگان ماشين هاي الكتريكي و الکترونيك قدرت اروپا (CEMEP) موتورهاي ولتاژ پايين خود را در محدوده 1 تا 90 كيلووات را در سه کلاس بازده تقسيم بندي کرده است :
موتورهاي Eff3 که همان موتورهاي معمولي مورد استفاده هستند . اين موتورها تحت عنوان موتورهاي استاندارد شناخته مي شوند .
موتورهاي Eff2 که موتورهايي با بازده بيش از موتورهاي استاندارد هستند و تحت عنوان موتورهاي بيش بازده شناخته مي شوند . تلفات اين موتورها به طور معمول20 درصد کمتر از موتورهاي استاندارد مي باشد .
موتورهاي Eff1 يا همان موتورهاي بيش بازده که بيشترين بازده را در بين موتورهاي ساخته شده دارند . تلفات اين موتورها به طور ميانگين 40 درصد کمتر از موتورهاي استاندارد است . اين موتورها نسبت به ديگر انواع موتورها داراي طول عمر بيشتري هستند .
شکل 4-7- و جدول 4- 5- مقادير بازده موتورهاي الكتريكي استاندارد ، بيش بازده ، پر بازده اتحاديه اروپا را نشان مي دهد .

 

ثبت دیدگاه