دانلود مقاله کلیات الکتروتکنیک و شبکه توزیع

ریال980.000

این محصول یک مقاله به زبان فارسی با عنوان “کلیات الکتروتکنیک و شبکه توزیع” بوده و در دو فرمت word و pdf آماده خریداری و دانلود فوری می باشد.

 

مشخصات مقاله
عنوان مقاله کلیات الکتروتکنیک و شبکه توزیع
فرمت مقاله ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش (DOCX) و پی دی اف (PDF)
تعداد صفحات مقاله 112  صفحه
سایز متن مقاله 14
فونت متن مقاله بی نازنین
رشته های مرتبط با این مقاله برق
گرایش های مرتبط با این مقاله برق صنعتی – برق قدرت – شبکه های انتقال و توزیع
موضوعات
منبع و رفرنس دارد
کد محصول w170
حجم فایل 1Mb
وضعیت آماده خرید و دانلود

 

فهرست مطالب مقاله

مقدمه

فصل اوّل
تاريخچه صنعت برق در جهان،
تاريخچه صنعت برق در ايران،
معرفي ايستگاه KV400 چغادک:
، شناسنامه ايستگاه 400کيلو ولت چغادک.

فصل دوّم
نقشه ها و استانداردها: استانداردهاي وزارت نيرو،
علايم وکدگذاري در دياگرام هاي شبکه برق،
علايم شناسايي ايستگاهها،
شناسايي خطوط:: شناسايي اتصال خطوط: شناسايي کابلها،
علائم شناسايي دستگاهها،
شناسايي شين ها،
شناسايي کليدها،
شناسايي ترانسفورماتوهاي قدرت،
مشخصات جريان الکتريکي،
آيا شدت جريان در نقاط مختلف هادي متفاوت است،
الکتريکي: چگالي جريان،
اشکال مختلف جريان الکتريکي،
اندازه گيري جريان الکتريکي،
مقاومت الکتريکي ،
توان: توان لحظه اي،
توان موثر، توان غير موثر
توان ظاهري،
انواع نقشه ها،
نقشه هاي ساختماني،
نقشه هاي تاسيساتي،
نقشه هاي لي اوت(Layout):نقشه هاي ارت ،
نقشه هاي الکتريکي،
خطوط انتقال،
مواردي که جهت ولتاژ انتقال در نظر گرفته مي شود به شرح زير مي باشد:،
روابط تجربي براي تعيين ولتاژ انتقال اقتصادي،
روش افزايش توان انتقالي در خطوط انتقال بصورتهاي زير امکان پذير است،
پايداري شبکه،
خطوط انتقال هوايي ،
خطوط انتقال زميني ،
شبکه هاي فشار قوي عمومي ،
فيدر : خطوط نيرورساني ،
خط سرويس (در شبکه فشار ضعيف).

فصل سوّم
– تعريف پست:
– انواع پست:
معايب پستها با عايق گازي
تقسيم بندي پستها
پست‌هاي داخلي باز و نيمه باز
پست‌هاي داخلي بسته
پستهاي گازي( داخلي و بيروني
پستهاي معمولي بيروني

فصل چهارمس
تجهيزات پست:
اجزاء تشکيل دهنده پست :
تغذيه DC ايستگاه
تعريف شين
عوامل موثردر نوع ترتيب وآرايش باسبار
انواع شين بندي
باسبارمرکب يا چند ثاني(دوبل)
شين بندي دوبل
روش دو بريکري
روش يک ونيم بريکري
برقگير
نوع ميله اي يا شاخه اي(جرقه اي)
نوع سوپاپي
نوع اکسيد روي
برقگير نوع لوله اي
برقگير قوس طولاني ( LFA
در مورد برقگير بايد به موارد زير توجه داشت
ترانس ولتاژ(PT
ترانس ولتاژ خازني ( CVT
ترانس جريان (CT)
سکسيونر (کليد بدون بار)
سکسيونر تيغه اي
سکسيونر دوراني:
سکسيونر قيچي اي
سکسيونر کشويي
مکانيزم سکسيونر
انتخاب سکسيونر از نظر نوع و مشخصات
انواع بريکرها(دژنکتورها)
استانداردهاي کليد قدرت
کليد روغني
کليد کم روغن
کليد اکسپانزيون (آبي)
کليد هوايي
کليد گازي SF6
کليد خلأ
جعبه زير بريکر
انواع مکانيزم قطع و وصل بريکر
الف) فنري
ب) هيدروليک
ج) پنوماتيک
لاين تراپ و PLC (تله موج
سنکرونيزاسيون و المانهاي تشکيل دهنده آن در پست ها
تعريف سنکرون کردن
شرايط سنکرون کردن:
سنکروسکپ با عقربه گردان
ترانسقورماتور قدرت
ساختمان ترانسهاي قدرت روغني
قسمتهاي اصلي ترانسفورماتور:
1- هسته :
2- سيم پيچي هاي ترانس
3- تانك اصلي روغن
4- مقره ها ( بوشينگ ها
سيستم هاي اندازه گيري و حفاظت ترانس
1- كنسر واتور يا منبع انبساط روغن
2- تپ چنجر
محل تپ چنجر : (( تپ چنجر ))
3- ترمومترها
نشان دهنده حرارت ورغن
4- نشان دهنده سطح روغن
5- رله بوخهولتز
محدوديت هاي رله بوخهولتز
6- سوپاپ اطمينان يا لوله انفجاري ( شير فشار شكن )
7- رادياتور يا مبدل حرارتي
8- پمپ و فن ها
اتصال زيگزاگ
تجهيزات اندازه گيري و حفاظت ترانسفور ماتور 165MVA يا 62.5MVA پست 400KV

فصل پنجم
حفاظت:
هدف از حفاظت
انواع حفاظت
الف- حفاظت مکانيکي
ب- حفاظت الکتريکي
کاربرد حفاظت
– حفاظت به وسيله فيوز
– حفاظت توسط رله
انواع رله حفاظتي از نظر اتصال به شبکه:
انواع رله حفاظتي
موارد استفاده رله جريان زياد

ضمائم
اينترلاک
تست رله
تست روغن:
نحوه تست قدرت عايق روغني

منابع

 

بخشی از متن مقاله

اوایل مقاله:

انواع نقشه ها:جهت طرح و مونتاز و بهره برداری از پستها نقشه های متعدد مورد استفاده قرار می گیرند که مهمترین آنها عبارتند از:
نقشه های ساختمانی: این نقشه ها بیانگر قسمتهای مختلف تأسیسات ایستگاه از جمله ساختمانهای اداری- اطاق کنترل- سوئیچگیر- و فونداسیون نصب تجهیزات می باشد.
نقشه های تاسیساتی: که بیانگر قسمتهای مختلف تأسیسات ایستگاه از جمله آب و برق و گرمایش وسرمایش و غیره می باشد.
نقشه های لی اوت(Layout): این نقشه ها طریقه قرار گرفتن قسمتهای مختلف در یک لیست را نشان می دهد.
نقشه های ارت:جهت حفاظت دستگاهها وتجهیزات در یک دستگاه باید شبکه ارت منظمی در کل ایستگاه وجود داشته باشد که این نظم ارتینگ توسط شبکه ارت مشخص می شود.
نقشه های الکتریکی:این نقشه ها بیانگر ارتباط بین تمام تجهیزات و عملکرد آنها از نظر الکتریکی می باشد که این نقشه ها را بصورت دیاگرام نشان می دهند.

خطوط انتقال:
معمولا برای کم کردن مقدار قدرت وجود اختلاف پیک بار در نقاط مختلف و برق رسانی مطمئن تر سراسری کردن شبکه اجزاء می گردد که از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد، چون امکان تأسیس نیروگاه در همه نقاط مختلف جهت تأمین انرژی مورد نیاز آن منطقه امکان پذیر نیست بدین لحاظ جهت انتقال انرزی از محل تولید به نقاط دیگر احداث خطوط انتقال اجتناب ناپذیر می باشد.
استاندارد ولتاز خطوط انتقال در شبکه سراسری برق ایران عبارتند از: خطوط 132 و230 و400 کیلوولت.از طرفی چون افزایش ولتاژ انتقال تا حدی امکان پذیر می باشد و بالا بردن بیش از حد ولتاژ عملا مقرون به صرفه نمی باشد،بنابراین جهت انتخاب ولتاژ مناسب جهت انتقال میزان معینی از انرژی الکتریکی به فاصله معینی می بایست محاسبات اقتصادی کامل انجام شده و مناسب ترین و اقتصادی ترین ولتاژ انتخاب شود لذا چون هدف اصلی تأمین اقتصادی انرژی الکتریکی به مشترکین می باشد در نتیجه باید به چند عامل مهم توجه داشته باشیم .یک عامل تأمین اقتصادی انرژی بطوریکه از امکانات موجود حداکثر بهره برداری صورت پذیرد عامل مهمتر پایداری شبکه انتقال می باشد جهت تأمین انرژی مطمئن.
مواردی که جهت ولتاژ انتقال در نظر گرفته می شود به شرح زیر می باشد:

1- ولتاژ خطوط مشابهی که قبلا در شبکه و در حوالی خط مورد نظر وجود داشته است.
2- طول خط
3- قدرت مورد نظر که می بایست انتقال داده شود.
4- افت ولتاژ و افت قدرت
5- افت کرنا که از افزایش ولتاژ ناشی می گردد.
6- تنظیم ولتاژ در حالت بی باری و در بار کامل که معمولاًً در طراحی شبکه های این دو رقم بین 10% و 5% باشد.
7- بررسی اقتصادی و مقایسه قیمت خطوط با ولتاژ های مختلف

روابط تجربی برای تعیین ولتاژ انتقال اقتصادی:
روابط زیر به منظور تعیین حدود ولتاژ و کمک به طراحی برای انتخاب بهترین ولتاژ از نظر اقتصادی می باشد.
1- رابطه استیل: ١٠٠/P +١٠٦ V=S.S√e /
2- رابطه کلرن: P √√١٥٠ V=
تذکر: رابطه های بالا برای مسافتهای کوتاه مفید است.

روش افزایش توان انتقالی در خطوط انتقال بصورتهای زیر امکان پذیر است:

الف- افزایش تا حد استاندارد
ب- کم کردن مقاومت سلفی خط جهت کم کردن رکتانس خطوط از چند روش استفاده می شود:
1- باندل کردن خط،2- افزایش سطح هادیها تا حد ممکن،3- ایجاد خطوط دو مداره،4- کاهش فاصله ها بین فازها (تا حد استاندارد)

پایداری شبکه::به مقدار بستگی داردچون هر قدر توان انتقالی خط زیاد شود بار افزایش پیدا می کند که این موضوع باعث ناپایداری شبکه می گردد که باندول کردن یا دومداره کردن خطوط می توان از نا پایداری شبکه جلوگیری نمود و جهت حفاظت خطوط در مقابل ولتاژهای ضربه ای مثل صاعقه از سیم گارد استفاده می شود و جهت جلوگیری از اختلاف ولتاژ فاز از روش جابجایی فازها که به ترانسپوزه مشهور است چون هر فاز نسبت به هم ونسبت به زمین حالت خازنی پیدا می کند که این خاصیت در خطوط انتقالی طولانی باعث افزایش فاز وسط نسبت به فاز طرفین می شود . چون خطوط انتقال در معرض عوامل طبیعی از قبیل برق- باران- طوفان قرار دارد . از نظر فیزیکی باید توان مقاومت در برابراین عوامل داشته باشد .

خطوط انتقال هوایی :
این خطوط که بیش از ۹۷ درصد خطوط انتقال کشور را شامل می شوند از جنس آلومینیوم یا آلیاژی از آلومینیوم می باشند . علت استفاده از این فلزسبک و ارزان بودنش نسبت به هادی هایی چون مس است ، البته به علت قابلیت هدایت الکتریکی کمتر آلومینیوم ضخامت آنها را با قرار دادن رشته های موازی همجنس و گاه فولادی در مرکز آن بالا می برند تا از هدایت الکتریکی بیشتری برخوردار گردد . خطوط انتقال هوایی به سهولت قابل نصب و انشعابگیری هستند و به همین جهت دارای هزینه راه اندازی اندکی می باشند . هم چنین دسترسی به این خطوط برای تعمیر و ایجاد تغییرات در آن بسیار ساده می باشد . این نوع خطوط به علت استفاده از سازه های سیمانی و دیگر سازه های ناخوشایند از لحاظ زیبایی برای مناطق شهری مناسب نیستند . نیز خطراتی چون طوفان ها و رعدوبرق ها همواره برای این خطوط وجود دارند و کلا خطوط هوایی دارای خاموشی بسیار بیشتری به نسبت خطوط زمینی هستند . هم چنین این خطوط از ایمنی کمی به علت لخت بودن سیم ها در اکثر آنها برخوردارند و حفظ نکردن حریم این خطوط به علل مختلف یا برخورد پرندگان با آنها همواره مشکلاتی چون برق گرفتگی یا آتش سوزی را به دنبال داشته است . از نقطه نظر علمی این خطوط دارای راکتانس بالایی بوده و مناسب برای چگالی های بار کم می باشند .

خطوط انتقال زمینی :
اولین خطوط انتقال برق(که در نیروگاه پرل استریت نیویورک به کار گرفته شدند) خطوط زمینی بودند ، اما کم کم جای خود را به خطوط هوایی دادند .راه اندازی خطوط زمینی انتقال برق به علت هزینه های فراوان حفاری و ایجاد کانال های زمینی و زیر زمینی بسیار گران تر از راه اندازی خطوط هوایی است و گرفتن انشعاب از این خطوط مستلزم وجود ایستگاه های توزیع ، جعبه های انشعاب و تابلو های برق می باشد . نیزعیب یابی این خطوط به علت در دسترس نبودن احتیاج به وسائل مخصوص و گران قیمتی دارد که هزینه های آن را افزایش می دهد . در عوض در خطوط زمینی به ندرت اشکالی به وجود می آید و خاموشی آن به مراتب از خطوط هوایی کمتر است . این خطوط به زیبایی محیط آسیب نمی زنند و چون در دسترس نمی باشند دارای خطرات بسیار کمتری نسبت به خطوط هوایی خواهند بود و چون حریمی برای آنها تعریف نمی شود در اماکن کم عرض و مسکونی بسیار مفید می باشند . از نظر علمی این خطوط دارای راکتانس سری پایین و مناسب برای چگالی های بار زیاد هستند .
اواسط مقاله

محل تپ چنجر : (( تپ چنجر ))
در ترانسفورماتورهاي پست فولاد در داخل تانك اصلي ، قسمتي را براي بخش اصلي تب چنجر ( دايورترسوئيچ ) در نظر گرفته اند اين قسمت كاملاً آب بندي شده است داخل آن نيز با روغن ترانس پر شده است . اين روغن كاملاً از روغن تانك اصلي جداست و با هم مخلوط نمي شود . تپ چنجر را در سمت فشــار قوي نصـب كرده اند كه داراي مزيت هاي زيرمي باشند :
الف) در طرف فشار قوي جريان كمتر است لذا براي تپ چنجرهايي كه زير بار عمل مي كنند حذف جرقه ساده تر است .
ب) چون تعداد دور سيم پيچها ي فشار قوي بيشتر است ، لذا امكان تغييرات يكنواخت تروپه هاي كوچكتر به راحتي ميسر است . در اتصال ستاره انشعابات تب چنجر را در سمت نقطه صفر قرار مي دهند تا عايق كاري آن نسبت به زمين ساده تر باشد .
بهره برداري از ترانسفورماتورهاي با تنظيم كننده ولتاژ زير بار :
اكثر ترانسفورماتورها داراي دستگاهي بنام تب چنجر بوده كه كار آنها عملاً در مدار گذاشتن و خارج كردن تعدادي از حلقه هاي سيم پيچي ترانسفورماتور به منظور تغيير دادن در نسبت تبديل ترانس مي باشد . عموماً اين دستگاه در قسمت فشار قوي قرار مي گيرد .
تب چنجر ترانسفورماتورها عموماً بر 2 نوع مي باشند :
1- On load tap changer : ترانسفورماتورهايي كه تب آنها زماني كه تپ ترانسفورماتور زيربار است ، قابل تغيير مي باشد .
2- Off load tap changer : ترانسفورماتورهايي كه تب آنها فقط زماني كه در مدار نباشند ، قابل تغيير مي باشند .
اين تغيير تپ در محل روي بدنة ترانس صورت مي گيرد . به اين ترتيب با توجه به تعداد تپ و اينكه هر تپ چه مقدار تغيير ولتاژ بوجود مي آورد و نياز به چه مقدار تغيير در ولتاژ مي باشد ، تب آنها را بر حسب نياز سيستم تغيير مي دهيم . مكانيزم عمل تپ به طور كلي به اين صورت است كه اهرمي قادر است در جهت گردش عقربه هاي ساعت تعداد حلقه هاي سيم پيچ را كم و درخلاف آن زياد نمايد .

ترانسفورماتورهايي كه مجهز به سيستم اتوماتيك ولتاژ
( Avr = Automatic voltage regulation)

 

وضعیت هزینه

ویژه با هزینه

دکمه بازگشت به بالا